לתכן עולם
אנחנו ממציאים מכונות לתעשיה          חייג עכשיו: 052-6393998
 

הסבר קצר: 

פוייקה הוא סיר פלדה יצוקה לבישול בשטח על אש גלויה. 

אני חושב שמקור השם אפריקני, אבל השיטה נפוצה במקומות רבים בעולם.

 

טוב, אז הנה הסיפור: 

לפני שבוע הייתי במילואים בצפון הגולן.

באחד הערבים, הדלקנו מדורה והכנו עליה סיר פויקה לכל החברה. 

תוך כדי ההמתנה מסביב למדורה, הגענו איכשהוא לדבר על זה שכבר אין בתי ספר מקצועיים ומתחילים להרגיש את זה בשוק העבודה - כולם רוצים להיות מנהלים ואין בשוק עובדים טכניים שמעריכים את המקצוע ומבינים יותר מפרקטיקה בסיסית.

בשלב מסוים הגיע תמיר, בעלים של מפעל בצפון, ואמר שחסרים לו אנשי מקצוע ש"מרגישים" את המכונה ויודעים לתת פתרונות במקום בלי לחפש מהנדס מכונות ולשלם לו 400 שקל לשעה, אחר כך להעביר את התכניות לבית מלאכה, לוודא שבסוף הכל מורכב כמו שצריך ולכוון את המכונה אחרי התיקונים. - סיפור יקר וארוך מאד.

 

כמה קל היה אם היה מגיע איש מקצוע, רואה את הבעיה מוצא לה פתרון, הולך לכמה שעות לביצ מלאכה וחוזר עם חלקים חלופיים, מרכיב את המכונה מחדש ובדרך עוד מבצע כמה שיפורים קטנים.
 

[נזכר במצב שהיה חסר לך איש אחזקה כזה? אתה מוזמן לרשום בתגובות!]

עכשיו נכון, במפעלים גדולים שיודעים לעבוד נכון "מגדלים" אנשי אחזקה לאורך שנים. אנשים כאלה נמצאים במפעל כבר שנים, פרקו  והרכיבו כבר את כל המכונות במפעל ויודעים לתת פתרונות טובים בזמן אמת. [ראיתי אנשים כאלה במהלך התקנות במפעלים ולדעתי הם ממש ברכה למפעל.]

אבל לא תמיד משתלם להחזיק איש אחזקה במשרה מלאה בשביל מכונה שמתקלקלת אולי פעם בשנה. 

וגם אם יש במפעל הרבה מכונות, לא תמיד קל למצוא איש אחזקה טוב באמת.

אחר כך עניתי לו שגם איש אחזקה מצוין לא יודע לפתור כל בעיה וכדי להמחיש את זה אביא סיפור אחר:

במהלך פגישת עבודה במפעל גומי עין שמר קראו למהנדס המפעל לראות את הגיר של אחת המכונות שנסדק האוגן שלו [המקום בו הגיר נתפס למכונה בעזרת ברגים]. התלוויתי למהנדס המפעל ובדקנו את המכונה. לא ראינו את שום בעיה בגיר שהיה מורכב במכונה אז חזרנו ושאלנו את איש האחזקה מה הבעיה - הרי לא ראינו שום סדק. "ברור," הוא ענה, "כבר החלפנו אותו הגיר השבור נמצא כאן מפורק". [כבר סיפרתי על היתרונות שבאיש אחזקה טוב - הוא כבר השיג גיר חדש, פירק את הגיר הישן והרכיב אותו במקומו כדי שהמכונה לא תתעכב עד שהמהנדס יבוא לראות מה הבעיה].

לכאורה סוף הסיפור.

אבל ממש לא.

הרי ברור שהגיר החלופי שהורכב הוא מאותה תוצרת ובאותם עומסים יכשל שוב - זה רק עניין של זמן.

כאן ידו של איש האחזקה קצרה - הוא יודע לתקן את הבעיה אבל אין לו בדרך כלל את הכלים לדעת מה הגורם לבעיה ואיך ניתן לוודא שהיא לא תחזור.

אחרי שתי דקות של התדיינות הגענו, מהנדס המפעל ואני לפתרון טוב מהיר וזול לפתרון הבעיה ע"י הוספת תמיכה מזווית נכונה יותר בצורה שתבטיח שכשל כזה לא יחזור - שתי דקות של מחשבה שכנראה חסכו גיר בעלות של כמה מאות שקלים למפעל.

שני המקרים גרמו לי לחשוב מה אני יכול לעשות כדי לשפר את רמת התחזוקה של מפעלים.

חשבתי להוציא כמה הדרכות בסיסיות באחזקה של מכונות - הכרת רכיבי מכונות בסיסיים, מה התפקידים שלהם, איך בוחרים אותם - המטרה היא לא להפוך אותך למהנדס ולא שתוכל לתכנן מכונה מחר, אלא שתכיר את הרכיבים במכונה שלך, למה הם שם, למה הם מתקלקלים, מה אפשר לתקן לבד ומתי כדאי לקרוא לעזרה מקצועית.


 
אתה מוזמן לרשום בתגובות האם הדרכה כזו תועיל לך ומה היית רוצה לקבל ממנה. כדי שאדע אם כדאי להשקיע את הזמן ועל מה.

תודה רבה!

אהד

 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...




כמה תמונות מהסדנא שלנו:

צביעה של מכונה לחליצת דיקטים מתבניות בטון מודולאריות:









מברשת למכונת ניקוי תבניות בטון מודולאריות:




והנה שאר המכונה [לפני צבע]


ארון חשמל:


לתכן עולם
מכונות יצור גמישות
052-6393998
INFO@LETAKEN-OLAM.COM
שבי שומרון 153
מיקוד: 44858
לייבסיטי - בניית אתרים